.

Przedszkole przyjazne zdrowiu i aktywności fizycznej

Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć,                    

nauczyłem się w przedszkolu – o tym jak żyć,

co robić, jak postępować, współżyć z ludźmi,

patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć

i wyobrażać sobie lepszy świat”.

Robert Fulghum

„Edukacja i wdrażanie zasad prawidłowego żywienia w przedszkolu oraz ocena wpływu tej edukacji na sposób żywienia i poziom wiedzy dzieci.”

Cel: kształtowanie świadomości żywieniowej oraz potrzeby aktywności fizycznej wśród dzieci i rodziców /prawidłowe odżywianie oraz aktywność fizyczna mają wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie/. motywacja do podjęcia działań z zakresu zapobiegania rozwojowi nadwagi i otyłości wśród dzieci. W przedszkolu cała społeczność – pracownicy, dzieci i rodzice – podejmują wspólne działania na rzecz poprawy i utrzymania dobrego stanu zdrowia i samopoczucia poprzez zmianę zachowań żywieniowych oraz zwiększenie aktywności fizycznej. imprezy sportowe, pogadanki na dany temat, spotkania z dietetykiem, organizacja zajęć kulinarnych dla przedszkolaków. Podstawowe metody w czasie realizacji tego zadania będą te które w czynny i świadomy sposób wpłyną na odpowiednie postawy i zachowania dzieci. W pracy z dziećmi wykorzystamy następujące metody: * Metody poznawcze: obserwacji, pokazu, objaśnienia, pogadanki, opowiadania, * Metody pracy związane z tekstami literackimi, muzycznymi, plastycznymi. * Metody aktywne – uczenie się poprzez doświadczenie * Metody wspierające aktywny i twórczy ruch: Labana, Kniessów, W. Sherborn, Dennisona, gry zespołowe * W pracy z dorosłymi wykorzystamy metody społecznego porozumienia: rozmowy, prelekcje, wystawy, kąciki ,osobisty przykład ,otwarta uroczystość.


10 ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI


 

1.    Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie.

2.    Bądź codziennie aktywny fizycznie – ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę.

3.    Źródłem energii w twojej diecie powinny być głównie produkty znajdujące się w podstawie (na dole) piramidy.

4.    Spożywaj codziennie przynajmniej 3–4 porcje mleka lub produktów mlecznych, takich jak jogurty, kefiry, maślanka, sery.

5.    Jedz codziennie 2 porcje produktów z grupy – mięso, ryby, jaja. Uwzględniaj też nasiona roślin strączkowych.

6.    Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce.

7.    Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych.

8.    Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów.

9.    Ograniczaj spożycie słonych produktów, odstaw solniczkę.

10.  Pij codziennie odpowiednią ilość wody.


 

·        Organizowanie zajęć motywujących przedszkolaki do samodzielnych prozdrowotnych wyborów

Dni warzywne i owocowe np. owocowe wtorki, marchewkowe środy, poznawanie nowych smaków, wycieczki na okoliczne stragany, zabawy, konkursy, teatrzyki, przedstawienia kukiełkowe z wykorzystaniem warzyw i owoców, prace plastyczne, rebusy, układanki

·        Organizacja wystaw prac przedszkolaków promujących zdrowe żywienie

Zorganizowanie stałej wystawy prac przedszkolaków na temat prawidłowego żywienia – np. „Warzywa, owoce w każdym posiłku”, „Mleko i jego produkty na co dzień”

·        Rozwijanie zdolności i wiedzy kulinarnej przedszkolaków zgodnej z zasadami racjonalnego żywienia (zajęcia praktyczne)

zajęcia kulinarne,  wspólne przygotowywanie potraw, prowadzenie ogródka, hodowla ziół (w salach), zajęcia ze specjalistą

·        Edukacja rodziców

organizacja pogadanek, prelekcji, edukacja rodziców z wykorzystaniem strony internetowej przedszkola lub innych form (np. ulotki, broszury)

·        Ograniczenie wpływu reklamy żywności i napojów na terenie przedszkola

Usuwanie reklamy żywności niezalecanej w żywieniu dzieci (np. reklamy słodyczy, słonych przekąsek, słodzonych napojów)

·        organizacja imprezy sportowo-rekreacyjnej dla rodziców i dzieci

 

Zorganizowanie i przeprowadzenie imprezy (np. Dzień Matki, Dzień Dziecka, piknik rodzinny – pożegnanie lata, powitanie lata), w czasie której będą zorganizowane konkursy sportowe dla dzieci lub dla dzieci i rodziców wg założeń przedstawionych w materiałach szkoleniowych dla lidera

·        edukacja dzieci w zakresie aktywności fizycznej

 

Realizacja treści związanych z aktywnością fizyczną w oparciu o metodę projektu (np. tematyka związana ze spędzaniem czasu wolnego w rodzinie, sprawność a zdrowie, znani sportowcy itp.)

·        edukacja rodziców nt. roli aktywności ruchowej w prawidłowym rozwoju ich dzieci

 

organizacja pogadanek, prelekcji, edukacja rodziców z wykorzystaniem strony internetowej przedszkola lub innych form (np. ulotki, broszury)

 

Najlepsze produkty dla dzieci

Jajka Są nie tylko źródłem protein, ale również jednym z niewielu produktów, które zawierają naturalną witaminę D - niezbędną w procesie wchłaniania wapnia. Zjedzone na śniadanie dadzą poczucie sytości na długi czas. Pomidory Są naładowane likopenem - substancją, która przeciwdziała wielu rodzajom nowotworów. Co ciekawe, uwalnia się ona pod wpływem ciepła, więc gotowanie czyni pomidory jeszcze zdrowszymi. To działanie wspomożesz jeszcze bardziej, jeśli dodasz do nich oliwę z oliwek - sprawi ona, że organizm przyswoi większą ilość likopenu. Sos pomidorowy przygotowany w ten sposób to prawdziwa przeciwrakowa bomba. Tofu Ze względu na dużą zawartość protein i właściwości antynowotworowe powinno znaleźć się nie tylko w diecie wegetarian. Ma dobroczynny wpływ zwłaszcza na dziewczęta, ponieważ zapewnia prawidłowy rozwój tkanek piersi, co przekłada się na ich zdrowie w przyszłości. Jeśli uważasz, że to produkt, który ciężko przemycić dziecko, spróbuj zmiksować tofu z jogurtem lub dodać do zupy. Jagody Z powodzeniem mogą startować w konkursie na najzdrowszy owoc. Zawierają całe zastępy przeciwutleniaczy, będących orężem w prewencji nowotworów. Najnowsze badania naukowców dowodzą, że oprócz zbawiennego wpływu na serce, oczy i funkcje mózgowe, jagody pomagają w likwidowaniu zbędnej tkanki tłuszczowej - to bardzo ważna informacja, zwłaszcza że otyłość wśród dzieci przybiera powoli rozmiary epidemii. Płatki owsiane Badania potwierdzają, że dzieci pałaszujące owsiankę są lepiej skoncentrowane niż te, które jej unikają. Proces trawienia płatków owsianych jest dość powolny, dlatego dostarczy maluchowi sporej porcji energii. Orzechy Bogate w zdrowe tłuszcze potrzebne dzieciom do wzrostu i prawidłowego rozwoju. To najlepsza przekąska, jaką możesz zaproponować maluchowi. Mleko Choć głosy w tej sprawie są podzielone - jedni uważają mleko za produkt niezbędny w diecie każdego malucha, inni oskarżają je o powodowanie alergii - naukowcy doszli do wniosku, że optymalnym rozwiązaniem jest podawanie dziecku od jednej do dwóch szklanek dziennie. W ten sposób zapewnisz maluchowi odpowiednią dawkę wapnia, niezbędną dla mocnych kości i zębów. Jogurt grecki Źródło dobroczynnych bakterii wspierających odporność i trawienie. Zawiera trzy razy więcej protein i dużo mniej cukru niż zwykły jogurt. Dodaj do niego miód, syrop klonowy lub syrop z agawy - otrzymasz w ten sposób pyszny zdrowy deser. Kapusta Działa nie tylko przeciwrakowo i korzystnie na procesy trawienne. Pomaga również usuwać z organizmu szkodliwe toksyny. Łosoś Najlepsze źródło zdrowych tłuszczów omega-3, które wspomagają rozwój mózgu, a także działają przeciwzapalnie i antydepresyjnie. Przed podaniem, stek z łososia możesz zamarynować w soku z pomarańczy, przygotować z niego zapiekankę lub zdrowe burgery. Kakao Nie chodzi tu o słodki, gotowy i posłodzony proszek, ale o prawdziwe kakao, które jest bogactwem flawonoidów. Poprawiają one krążenie i pracę serca, w sposób naturalny chronią skórę przed działaniem słońca. Używaj tych produktów, które zawierają co najmniej 70 proc. kakao. Fasola Oprócz protein są bogate w błonnik i wapń - czyli rzeczy, bez których organizm malucha nie potrafi się obejść. Im ciemniejsza fasola, tym zdrowsza, dlatego najlepsza będzie czerwona lub czarna. Bazylia Mały listek bazylii pełen jest antyoksydantów, witamin A, C i K, a także żelaza, potasu i wapnia. To zioło wspomaga trawienie, może nawet pomóc w walce z bólem głowy. Przemycisz ją do posiłku malucha przygotowując pesto i dodając do ulubionego makaronu. Cynamon Badania potwierdzają, że ta przyprawa reguluje poziom cukru we krwi, jest więc skuteczną bronią w walce z porannymi lub popołudniowymi spadkami energii w organizmie. Co więcej, maluchy zazwyczaj ją uwielbiają - nie żałuj więc cynamonu, dodając go do deserów. Monika Gwiazda Jarońska