Wywiad z intendentką – Ewą Przygoda w Gminnym Przedszkolu w Izabelinie.

1.       Cześć  Ewa! Na początku naszej rozmowy opowiedz trochę o sobie.

Nazywam się Ewa Przygoda i jestem intendentką w naszym przedszkolu. Pracuję w placówce już 10 lat, a na obecnym stanowisku 3 lata. Jestem z pracy zadowolona i usatysfakcjonowana, zwłaszcza w chwilach, kiedy Rodzice przychodzą i dziękują w imieniu swoich pociech za pyszne posiłki.

2.       Powiedz krótko, co należy do obowiązków intendentki w przedszkolu?

Nie będę wymieniać tu wszystkich moich obowiązków , ponieważ jest ich wiele. Między innymi zamawiam potrzebne produkty żywieniowe, mam nadzór nad magazynem żywieniowym i prawidłowym funkcjonowaniem kuchni oraz planuję jadłospis zgodnie z obowiązującymi normami i kalorycznością.

3.       Czym kierujesz układając jadłospis dla dzieci w przedszkolu?

W jadłospisie dla dzieci trzeba uwzględnić wszystkie grupy produktów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania ich organizmu. Są to:

·         Produkty zbożowe: kasze, makarony, ryż,  płatki – główne źródło energii;

·         Ziemniaki cenne ze względu na zawartość witamin z grupy B;

·         Mleko i jego przetwory, które są źródłem wapnia i białka oraz głównym składnikiem kości.

·         Mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych – źródło wysoko wartościowego białka i żelaza;

·         Warzywa i owoce – źródło witamin i składników mineralnych ( w diecie dziecka powinniśmy uwzględnić różnorodność warzyw i owoców, a spożywanie owoców ze względu na dużą zawartość cukrów powinno być mniejsze niż warzyw);

·         Tłuszcze są źródłem niezbędnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych i ważne do przyswajania witamin A, D i K;

·         Cukier i słodycze – grupa produktów uwielbiana przez dzieci (powinniśmy ograniczać podawanie dzieciom cukrów prostych w postaci np. batoników, natomiast zapewnić im w diecie cukry złożone ze zbóż).

4.       Na czym polega prawidłowe żywienie dzieci w przedszkolu?

Prawidłowe żywienie  dzieci w przedszkolu polega na przestrzeganiu zaleceń dotyczących dziennego zapotrzebowania na energię i poszczególne składniki. W dziennym żywieniu dzieci posiłki w przedszkolu  powinny zaspakajać zapotrzebowanie na energię w 75%, natomiast  reszta powinna być dostarczone w domu.

Dzieci w przedszkolu przebywają większość dnia i spożywają 3 posiłki. Ważny jest rozkład posiłków śniadanie, obiad, podwieczorek. Dzieci, które przebywają najdłużej dostają dodatkowo kanapki. Przerwy w posiłkach nie powinny być krótsze niż 2,5 h i dłuższe niż 4 h.

Dieta dzieci w przedszkolu powinna być:

·         bezpieczna pod względem zdrowotnym,

·         bogata w składniki odżywcze zgodne z zaleceniami i normami,

·         urozmaicona,

·         regularnie spożywane posiłki i w prawidłowych odstępach czasu,

·         apetycznie skomponowane posiłki z ograniczoną ilością cukru i soli.

Przy planowaniu jadłospisu  potrawy powinny być sporządzone w różny sposób:

·         Zupy

·         Smażone – placki, naleśniki, kotlety…;

·         Potrawy duszone – gulasze, pulpety, gołąbki…

·         Pieczone – mięsa, ciasta…

Przygotowując potrawy z warzyw i owoców należy uwzględnić sezonowość produktów, które najzdrowsze są świeże. W okresie zimowym – mrożonki, które są cennym źródłem witamin, a w okresie jesienno-zimowym zwiększamy podawanie cytrusów ze względu na zapotrzebowanie w tym okresie na witaminę C.

5.       Jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw i owoców w przedszkolu?

Stosujemy zasady kolorowego talerzyka, który bardziej przyciąga wzrok dziecka i pomaga w próbowaniu nowych produktów. Stwarzamy warunki, aby dzieci same sporządziły potrawę, sok czy kanapki na śniadanie. Dodajemy również warzywa i owoce do innych potraw – łączymy na przykład  makarony z cukinią, koktajle owocowo – warzywne, risotto. Podajemy warzywa jako przekąskę, gdzie dzieci same mogą spróbować zachęcane przez siebie wzajemnie.

6.       Skąd pomysł układania jadłospisu z dziećmi?

Pomysł wyszedł od samych dzieci. Chciały spróbować nowych potraw, które lubią i jedzą w domu, a w przedszkolu – nie. Niektóre z tych potraw przeszły na stałe do naszego jadłospisu np. jajecznica, hot-dogi, hamburgery.

7.       Jak często dzieci układają jadłospis?

Każda grupa 2-3 razy do roku układa jadłospis, który jest wprowadzany w następnym tygodniu.

8.       Czy łatwo jest układać taki jadłospis z dziećmi?

Na początku było trudno. Dzieci były nieśmiałe, trzeba było je naprowadzać i nie do końca wierzyły, że to co powiedzą będą później jadły. Nauczycielki starały się wprowadzić je w temat żywienia.Teraz jest łatwiej, pada dużo ciekawych propozycji. Niektóre trzeba eliminować ze względu na dużą zawartość cukrów prostych np. pączki, płatki czekoladowe, miodowe. Zdecydowanie łatwiej układać jadłospis z grupami starszymi, które poprzez ciągłą edukację zasad zdrowego odżywiania mają dużo propozycji i trwa to obecnie naprawdę krótko.

9.       Jaką potrawę wymienianą przez dzieci do jadłospisu szczególnie zapamiętałaś ?

W grupie Lisków pewien chłopiec zaproponował smażoną cebulę z boczkiem. W grupie Jeżyków chłopiec zaproponował zupę gulaszową.  Na pytanie jakie składniki mama używa przy gotowaniu tej zupy, odpowiedział, że nie wie, bo mama kupuje w Auchan.

10.   Czy zauważyłaś jakieś zmiany w żywieniu dzieci w naszym przedszkolu przez ostatnie trzy lata?

Tak. Odkąd jestem na tym stanowisku żywienie dzieci się zmieniło. Nasza placówka oprócz przestrzegania  ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia czyli ograniczania dzieciom dostępu do niezdrowego jedzenia, dba żeby zachęcić i przekonać do zdrowego jedzenia. To o wiele trudniejsze zadanie. Staramy się podawać dzieciom różne warzywa kremy z jarmużu, szpinaku. Nie podajemy cukrów prostych. Nawet ciasta pieczemy z ograniczeniem cukru i soli. Nie zaprawiamy zup mąką. Nie podajemy soków rozcieńczonych i słodzonych. Dzieci mają dostęp do  przekąsek warzywnych ( w tym kiszonki, kiełki) i bakalii. Znając wartości odżywcze kiszonek sami je wykonujemy. Staramy się dostosować do indywidualnych potrzeb dzieci uczulonych na niektóre pokarmy i bezglutenowych, co przy takiej liczbie dzieci jest wyzwaniem, a wcześniej było utrudnieniem.

Wywiad przeprowadziła

Koordynator ds. promocji zdrowia

Dorota Kowalczyk