GMINNE PRZEDSZKOLE W IZABELINIE NIE PRZESTAJE SIĘ ULEPSZAĆ DLA DZIECI.

Sala

Doświadczania

Świata już działa

Małgorzata Górecka

Aleksandra Tracz

Nasza Placówka dokłada starań, by miały jak najlepsze warunki do rozwoju i zabawy oraz by chętnie spędzały tutaj czas.  Od 1. czerwca 2020 r. wraz z Gminą Izabelin, realizujemy projekt „Różne możliwości – jeden cel = edukacja przedszkolna w Izabelinie bez barier – dostosowanie przedszkoli
w Gminie Izabelin”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020. W ramach projektu Przedszkole wzbogaciło się m.in. o Salę Doświadczania Świata.
Sala Doświadczania Świata bardzo szybko podbija serduszka naszych Przedszkolaków!

Zmysły mają fundamentalne znaczenie

              Dotyk, równowaga,  propriocepcja (czucie własnego ciała i jego pozycji), słuch, węch, smak, wzrok – często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele zawdzięczamy naszym zmysłom.
W czasie trwającej obecnie  pandemii wiele osób przekonało się na przykład, jak bardzo można tęsknić za odczuwaniem smaku i zapachu. Dzięki zmysłom jesteśmy w stanie funkcjonować
w otaczającym nas świecie. To one  determinują nasze  zachowanie. Im gorzej działają u dziecka, tym większe trudności będzie miało z reagowaniem we właściwy sposób na zmiany zachodzące w jego otoczeniu. Nie rodzimy się kompletni – w miarę rozwoju kształtuje się nasze doświadczenie oraz wiedza o świecie, a zmysły mają w tym procesie fundamentalne znaczenie. Nasz mózg „karmi się” bodźcami: odbiera je, analizuje, zapamiętuje, a następnie konfrontuje z całością swoich dotychczasowych doświadczeń. Stały dopływ bodźców jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Ważna jest nie tylko ich liczba, ale także zachowanie odpowiedniej proporcji pomiędzy pobudzeniem poszczególnych zmysłów. W przypadku, gdy nie odbiera jakiegoś rodzaju bodźców, mózg dąży do kompensacji – dziecko nieświadomie ich poszukuje, zaś przy nadmiarze – układ nerwowy nie potrafi się zorganizować, co może objawiać się między innymi nadpobudliwością, drażliwością, trudnościami w koncentracji uwagi i zbyt wysoką męczliwością naszego dziecka. W takich sytuacjach potrzebne jest działanie terapeutyczne. Najczęściej zaleca się diagnozę i terapię integracji sensorycznej (SI).

Sala SI i Sala Doświadczania Świata

            Nasze Przedszkole już od kilku lat posiada salę integracji sensorycznej, a od niedawna również Salę Doświadczania Świata. Dzięki temu terapia SI może być uzupełniana poprzez dodatkowe doświadczenia sensoryczne w nowej sali. Sala Doświadczania Świata umożliwia dziecku wolność wyboru bodźców, których w danym momencie najbardziej potrzebuje, pozwala się również schronić przed ich nadmiarem, zrelaksować. Terapeuci w sposób przemyślany, zgodny z teorią, jak i poparty doświadczeniem, mogą łączyć te dwie formy terapii, by uzyskać lepsze efekty. Nowa sala jest atrakcyjna nie tylko dla dzieci z trudnościami rozwojowymi, lecz także dla dzieci bez zaburzeń i deficytów. Można w niej nie tylko doświadczać zróżnicowanych bodźców, ale również odpocząć od nich, wyciszyć się i zrelaksować.

            Wyposażenie
            Sala Doświadczania Świata jest wyposażona w specjalistyczny sprzęt, który ma za zadanie przenieść dziecko w niezwykły, bajkowy świat: z tysiącem barw, rozmaitych dźwięków i zapachów. Wyposażenie naszej sali stanowią elementy oddziałujące na zmysły, m.in.:

– odtwarzacz CD oraz odpowiednio dobrana muzyka stymulująca zmysł słuchu: odprężająca, wyciszająca, czy zachęcająca dziecko do dalszej aktywności;

– dyfuzor zapachów – niewielkie urządzenie, które emituje wraz z parą wodną zapach olejku zapachowego; nawilża powietrze i jednocześnie zmienia kolory dodatkowo stymulując zmysł wzroku;

– miękkie pufy – podczas leżenia na nich mięśnie stają się rozluźnione;

– projektor przestrzenny z wymiennymi tarczami, który koncentruje wzrok i uwagę dziecka na zmieniających się sekwencjach barw i obrazów wyświetlanych na ścianie;

– kolumna wodna – imitująca akwarium z pływającymi w środku rybkami i pęcherzykami powietrza, która dodatkowo posiada funkcję zmiany kolorów i przyjemnie szumi;

– światłowody zmieniające kolor – ich cieniutkie plastikowe wiązki swobodnie zwisają z sufitu i ze ściany – dziecko może ich dotykać, oplatać się nimi;

– lustrzany kącik – pozwala dziecku obserwować się z różnych stron, stymuluje wzrok, rozwija orientację w przestrzeni, planowanie ruchowe;

– biały domek z pianki – umożliwia wiele zabaw, ale również daje szansę odizolować się od nadmiaru bodźców i odpocząć; stwarza poczucie bezpieczeństwa, wspomaga koncentrację, pozwala na wyciszenie;

– podświetlane stoliki – umożliwiają oglądanie wielu przedmiotów w innym świetle, tworzenie podświetlonych rysunków w piasku czy kaszy;

– szklana tablica – można na niej ćwiczyć rękę, tworzyć rysunki, malować palcami za pomocą farb, czy pianki.

            Ponadto Przedszkole posiada magiczny dywan (znany również pod nazwą „podłoga interaktywna”) – dedykowany do ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych. W bardzo atrakcyjny dla dzieci sposób pomaga rozwijać dużą motorykę, koordynację wzrokowo-ruchową, spostrzegawczość i szybkość reakcji. Nasze Przedszkolaki wręcz uwielbiają te zajęcia.

            Szybsze efekty!

            Sala została zaprojektowana tak, by jej klimat sprzyjał zwiększaniu poczucia zaufania i odprężenia, dając dzieciom możliwość cieszenia się dźwiękami, fakturami, bodźcami wzrokowymi, zapachami. W bezpiecznym, wygodnym otoczeniu podstawowe zmysły są pobudzane muzyką, efektami świetlnymi i łagodnymi wibracjami. Pozytywne dla dzieci wrażenia przenoszą się w na inne sytuacje i w konsekwencji prowadzą do poprawy komunikacji. Bardzo wyraźnie widać ten efekt u dzieci nieśmiałych, wycofanych, z problemami w komunikacji. Często już podczas pierwszych zajęć w Sali Doświadczania Świata dzieci te nawiązują dobry kontakt z terapeutami, chętniej się komunikują, zaczynają spontanicznie się wypowiadać. Ma to niebagatelne znaczenie dla efektywności prowadzonych zajęć. Nauczyciel lub terapeuta uważnie obserwuje zachowanie dziecka i pozostawia mu możliwość wyboru aktywności, jednocześnie dbając o jego komfort fizyczny i psychiczny oraz o bezpieczeństwo. Bardzo duże znaczenie ma to, że nowa sala bardzo różni się od pozostałych. Można odnieść wrażenie, że po wejściu do niej jesteśmy w bajkowej krainie, pełnej różnych możliwości sensorycznych. Łatwiej tu uruchomić wyobraźnię, zrelaksować się. Jesteśmy przekonani, że na efekty nie trzeba będzie długo czekać.

Skip to content