USPRAWNIANIE RUCHOWE Z ELEMENTAMI INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

ZMYSŁY NIEOKIEŁZNANE

Dysfunkcje integracji sensorycznej dotyczą nieprawidłowego przetwarzania bodźców w obrębie systemu czuciowego, przedsionkowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego oraz smakowego. Objawy przyjmują następującą postać:

  • wzmożonej lub obniżonej wrażliwości na bodźce
  • niewłaściwego poziomu uwagi
  • opóźnionego rozwoju mowy
  • niewłaściwym poziomem aktywności ruchowej
  • problemami w zachowaniu

Niewłaściwy poziom aktywności ruchowej:

  • trudności z koncentracją uwagi
  • trudności z naśladowaniem ruchów
  • obniżona wrażliwość na bodźce (zimno, ból)
  • szybka męczliwość,
  • słaba koordynacja ruchowa
  • trudności z rzucaniem, łapaniem i kopaniem piłki
  • słaba równowaga, częste potykanie się, przewracanie
  • nieprawidłowy chwyt długopisu, ołówka itp.
  • nietolerowanie nowych ubrań, materiałów
  • kłopoty w zakresie samoobsługi
  • choroba lokomocyjna
  • nienaturalny lęk przed wysokością, ruchem, upadkiem
  • nietolerowanie huśtawek lub ciągłe podskakiwanie, kręcenie, bujanie
  • problemy z nauczeniem się nowych zadań ruchowych np. jazda na rowerze
  • odruch wymiotny podczas spożywania niektórych pokarmów
  • niechęć do uczestnictwa w zabawach i grach z rówieśnikami
  • chodzenie na palcach
  • problemy z wykonywaniem czynności precyzyjnych
  • kłopoty z opanowaniem technik szkolnych (brzydkie pismo, problemy z czytaniem, liczeniem)
  • występowanie zachowań agresywnych, często z niezrozumiałych powodów.

Założone efekty:

  • poprawa samooceny i wiary w siebie u dziecka
  • poprawa koordynacji, równowagi i motoryki dużej a także małej dziecka
  • zwiększenie zaangażowania dziecka w podejmowanie nowych, trudniejszych zadań
  • poprawa koncentracji i skuteczności wykonywanych poleceń.
  • zmniejszenie wrażliwości dotykowej oraz objawów nadpobudliwości psychoruchowej – dziecko jest w stanie kontrolować swoje reakcje na otoczenie.

GŁÓWNE CELE I ZADANIA USPRAWNIANIA RUCHOWEGO:

  1. Poprawa ogólnej sprawności motorycznej.
  2. Wzmocnienie siły mięśniowej.
  3. Eliminowanie ograniczeń w stawach.
  4. Poprawa krążenia.
  5. Zwiększenie pojemności życiowej płuc.
  6. Dostarczanie prawidłowych wzorców psychomotorycznych w tym budowanie i uzyskanie wzorca prawidłowej postawy i prawidłowego przenoszenia ciężaru ciała.
  7. Stymulacja koordynacji wzrokowo-ruchowej, wzrokowo-słuchowej oraz wzrokowo-ruchowo-czuciowej.
  8. Odczuwanie własnego ciała.
  9. Wzmocnienie wiary we własne siły.
  10. Umacnianie poczucia godności.

PODCZAS REALIZACJI ZAJĘĆ BĘDZIEMY WYKORZYSTYWAĆ RÓŻNE FORMY USPRAWNIANIA RUCHOWEGO:

  1. Kinezyterapia – leczenie ruchem, poprzez różne formy ćwiczeń takie jak:
  • ćwiczenia ogólnorozwojowe – to ćwiczenia które mają  za  zadanie  wzmocnić w harmonijny sposób wszystkie mięśnie naszego ciała. Są to ćwiczenia kształtujące, wykonywane  z przyborami,  przy  drabince, lub ze współćwiczącym. Celem tych ćwiczeń jest:
  • podniesienie ogólnej sprawności i wydolności fizycznej organizmu
  • kształtowanie prawidłowej postawy ciała
  • poprawa koordynacji ruchowej
  • nauka nawyku celowości i płynności ruchów
  • zachowanie pełnego zakresu ruchomości w stawach, długości, elastyczności oraz siły i wytrzymałości mięśni
  • wyrabianie aktywności i samodzielności przez czynnik współzawodnictwa
  • ćwiczenia równoważne – umiejętność   utrzymania   pozycji   ciała w  zróżnicowanych  warunkach  wykonywania  różnorodnych  ruchów  lub  utrzymania pozycji statycznej. Równowagę dzielimy na statyczną (utrzymanie ciała w miejscu) i dynamiczną (w trakcie wykonywania różnych ćwiczeń, gdy ciało znajduje się w ruchu – marsz, biegi, skoki)
  1. Elementy Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – to rozwijanie przez ruch sprawności ruchowej, świadomości własnego ciała, przestrzeni i działania w niej, a także dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu i daje poczucie bezpieczeństwa, budzi aktywność i inicjatywę dziecka.
  2. Elementy Metody SI (Sensory Integration) – to proces organizujący docierające do mózgu informacje płynące z ciała i środowiska. W procesie tym mózg rozpoznaje, segreguje, interpretuje i unifikuje te informacje tak by mogły być użyte w reakcji na wymagania płynące z otoczenia w celowym działaniu.
Kategorie: Smerfy